Informatiepunt over ontstekingen

Slijmbeursontsteking heup oefeningen

Een slijmbeurs is een soort stootkussentje en zorgt ervoor dat bewegingen versoepeld worden. Bij een slijmbeursontsteking is dit ontstoken, wat behoorlijk pijnlijk kan zijn. Slijmbeursontsteking komt vaak voor in de schouder en elleboog, maar ook in de heup. Als je een slijmbeursontsteking in de heup hebt wat voor oefeningen kun je dan doen om deze blessure te verhelpen?

Oefeningen

Als je een slijmbeursontsteking in de heup hebt kunnen oefeningen nuttig zijn. Meestal wordt pas met actieve oefeningen begonnen als de ergste pijnklachten voorbij zijn. Het is erg belangrijk om bij een slijmbeursontsteking van de heup oefeningen te gaan doen. Net als bij andere blessures blijft het namelijk een zwakke plek en is er dus kans op herhaling. Door te oefenen verklein je de kans op een nieuwe ontsteking in het betreffende gebied.

Fysiotherapeut

Een fysiotherapeut zal een behandeling starten die gericht is op het rekken van de spieren rondom de slijmbeurs, zodat de slijmbeurs meer ruimte krijgt. Ook zal een fysiotherapeut door middel van massage en rekoefeningen de spier die over de slijmbeurs loopt losmaken, wat de pijn kan verminderen. Ten slotte kan ook gekeken worden naar de looptechnieken van de patiƫnt.

Zelf doen

Bij een slijmbeursontsteking in de heup zijn oefeningen dus belangrijk, enerzijds om de pijn te verlichten, anderzijds om herhaling in de toekomst te voorkomen. De eerste regel is echter rust. Ontzie de heup en vermijd hardlopen, fietsen et cetera. Daarnaast kun je zelf de volgende oefening doen om de buitenkant van de heup te rekken:

Ga op de zij liggen, met de pijnlijke heup naar boven. Strek het onderste been helemaal en trek het bovenste been iets op, waarbij de knie op een bank rust. Houd dit een halve minuut vol en herhaal dit dagelijks enkele keren.