Informatiepunt over ontstekingen

Hardlopen en slijmbeursontsteking heup

hardloop blessures
Hardlopen is een van de meest blessure gevoelige sporten. Bij elke stap is er een behoorlijke druk op de enkels, knieën, heupen en lage rug. Niet alleen de gewrichten, maar ook de omliggende spieren, pezen en banden krijgen heel wat te verduren tijdens het hardlopen. Naast slijmbeursontsteking van de heup zijn zweepslag van de kuit, shin splints, hielspoor en hamstringblessure andere veel voorkomende hardloopblessures hardloopblessures.

Ontstaan van slijmbeursontsteking heup door hardlopen

De slijmbeurs die ontstoken kan raken in de heup zit aan de laterale zijde van het heupgewricht (zijkant). De slijmbeurs zit tussen een spier (M. Tractus Iliotibialis) en een uitsteekseltje van het heupbot (Trochantor Major). De genoemde spier, die over de slijmbeurs loopt, begint net iets boven het heupgewricht. Via de zijkant van het bovenbeen loopt deze door tot net iets onder het kniegewricht. Tijdens het lopen beweegt de spier constant over de slijmbeurs.
Onder bepaalde omstandigheden kan deze geïrriteerd raken, bijvoorbeeld een verkeerde looptechniek, verkeerd schoeisel of een verkeerde trainingsopbouw.

 

Verkeerde looptechniek

Als er sprake is van een verkeerde looptechniek is er meer kans op blessures. Behalve meer kans op het ontsteken van de slijmbeurs in de heup, is er ook een groter risico op andere blessures. Door een verkeerde looptechniek worden de spieren, pezen en gewrichten verkeerd belast. Hierdoor raken ze sneller overbelast.
Het is moeilijk om een verkeerde looptechniek bij jezelf te ontdekken. Wanneer er een (beginnende) blessure is, is het verstandig om de looptechniek door een deskundige te laten checken. Een (sport)fysiotherapeut kan de looptechniek beoordelen en hier tips en adviezen over geven.

Schoeisel

Goed schoeisel is belangrijk. Dit geldt de gehele dag, maar zeker tijdens sport. Bij hardlopen is het belangrijk dat het schoeisel voldoende demping geeft, zodat de schokbelasting die bij elke stap aanwezig is, gedeeltelijk wordt opgevangen. Ook is een gevormd voetbed belangrijk. Met name wanneer de natuurlijke stand van de voeten afwijkt van ‘normaal’. Bijvoorbeeld overpronatie verhoogt de kans op shin splints. Een goede basis is belangrijk. Een podoloog of podotherapeut kan kijken naar je voetenstand en advies geven over inlegzooltjes. Ook kun je speciale hardloopschoenen laten maken, passend bij de vorm en stand van je voeten. Voor fanatieke hardlopers / lange afstandlopers geen overbodige luxe!

Trainingsopbouw

Een goede trainingsopbouw is zeer belangrijk. Het gebeurt vaak dat de training te snel of op een verkeerde manier wordt opgebouwd. Hierdoor ontstaat er overbelasting, waardoor de kans op blessures groter wordt. Een trainingsschema wat insteekt op je getraindheid kan helpen om een goede trainingsopbouw te hebben en veilig te trainen!